TÜRAVAK- Türkiye Avukatları Vakfı Yardım Yapılmasına İlişkin Usul ve Esasları Yönetmeliği
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 —
Bu Yönetmeliğin amacı, Vakıf Senedinin 4/d.maddesi doğrultusunda ihtiyaç sahibi
avukata ve öngörülen şartları taşıması halinde sadece cenaze yardımı ile sınırlı
olmak üzere kanuni mirasçılarına yapılacak yardım ve dayanışma uygulamaları için
görevlendirilecek kişi/birimi/kurulu, bütçeyi, gelir kaynaklarını/türlerini ve
çalışma usul ve esaslarına ilişkin hususları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 —
Bu Yönetmelik, Vakıf Senedinin 4/d.maddesi uyarınca yapılacak yardım ve
dayanışma uygulamalarının idare ve yürütülmesi ile sekreteryasının kimler tarafından oluşacağının,
ayrılacak kaynaklar ve gelirler ile temin yöntemlerinin, hedef gurubun ve ne
şekilde yardım yapılacağının belirlenme kriterlerini gösteren usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
Madde 3 —
Bu Yönetmelik Türkiye Avukatları Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfı
Senedi’nin 4/d.maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 —
Bu Yönetmelikte geçen;
Vakıf: Türkiye Avukatları Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfını,
Avukat: Türkiye Barolarına kayıtlı
Avukatı,
Fon: Türkiye Avukatları Sosyal
Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfı Bütçesinde Vakıf Senedinin 4/d.maddesi uyarınca
yardım ve dayanışma amacıyla ayrılan bütçeyi,
Yönetim Kurulu: Türkiye Avukatları
Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfı Yönetim Kurulunu
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulu: Türkiye Avukatları Sosyal Dayanışma ve
Yardımlaşma Vakfı, Yönetim Kurulunun Vakıf Yönetim Kurulunca görevlendirilecek
üç üyeden oluşan kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulunun
Oluşumu ve Görevleri
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulu
Madde 5 —
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulu, Türkiye
Avukatları Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfı Yönetim Kurulu üyeleri
arasından, görev süresi ile sınırlı kalmak kaydıyla,
Vakıf Yönetim Kurulunca görevlendirilecek
iki yönetim kurulu üyesi ile Vakıf Yönetim ve Denetleme Kurulunda görev almayan,
Türkiye Barolarına kayıtlı Avukatlar arasından, atama ve görevden alma şartları
Vakıf Yönetim Kurulu tarafından
belirlenecek, bir üyeden oluşur. Kurul, ayda bir kez olağan olarak toplanır.
Vakıf Mütevelli Heyet Başkanının talebi ile her zaman olağanüstü toplantı
yapabilir. Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulu toplantı ve karar yeter sayısı salt
çoğunluktur.
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulunun Görevleri
Madde 6 —
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Fon’a gelir olabilecek Vakıf içi ve dışı kaynakları belirlemek, dönem içinde
kaynak olabilecek kalemleri eklemek veya çıkartmak konusunda Vakıf Yönetim
kuruluna teklif ve öneride bulunmak,
b) Fonda toplanan kaynakların, dönem içinde yürütülecek yardım ve dayanışma
amacına uygun kullanımı konusunda Vakıf Yönetim Kurulu’na teklif ve öneride
bulunmak
c) Avukatlar arasında yardımlaşma ve dayanışma bilincini geliştirmek ve
desteklemek üzere, sosyal ve kültürel
etkinlikler ve projeler önermek, hazırlanan etkinlik ve projeleri
değerlendirmek, uygunluk halinde destek sağlamak.
d) Muhtaçlık halinin aciliyetinin tespit edildiği durumlarda devreye girmek
üzere, toplantı olmaksızın, belirlenecek üst limit kadar yardımın ivedilikle
yapılabilmesi amacıyla her an ve kolay ulaşılabilecek bir Yardım ve Dayanışma
Tespit Kurulu üyesini yetkilendirmek/görevlendirmek,
e) İhbar edilen durumlarda, muhtaçlık halinin olup olmadığının karara
bağlanabilmesi ve rapor hazırlanması için kurul içinden veya dışında bir kişi
görevlendirmek,
f)Belirlenecek aralıklarda ve talep halinde faaliyetler ve taleplerle ilgili
Vakıf Yönetim Kurulu’na bilgi/brifing vermek,
g)Mesleki faaliyetin yürütülmesi nedeniyle muhtaçlık halinin tespitinde gerek
görülmesi halinde, ilgiliye yönelik olmak üzere, meslektaşlar ve kurumlar
arasında eşzamanlı yardım kampanyaları düzenlemek,
h)Yaşlı, düşkün, yatalak, hastanede bulunan Avukatlara, görevlendirilecek kurul
üyelerinin, yardım takdim amacıyla ziyaretlerini temin etmek,
i) Yardım yapılmasına karar verilmesi halinde fon kaynakları yanında diğer
ulusal ve uluslar arası yardım kaynaklarının da uygun görülmesi durumunda
devreye sokulabilmesini sağlayıcı faaliyetlerde bulunmak,
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sekretarya Hizmetleri
Madde 7 –
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulunun
her türlü sekreterya hizmetleri, Vakıf
personeli tarafından yürütülür. Personel giderleri Vakıf bütçesinden karşılanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yardımlar
Madde 8 -
Vakıf
tarafından nakdi, iaşe yardımı veya organizasyonel yardım yapılabilir. Yardımların
verilme biçimleri ve limitleri, Yardım ve Dayanışma Tespit
Kurulunun
önerisi üzerine Yönetim Kurulu tarafından her takvim yılı için
belirlenir ve üyelere duyurulur. Yardım çeşitleri şunlardır:
A- Ölüm Yardımı : Türkiye Barolarına
kayıtlı Avukatın ölümü halinde, vefat edenin kimsesi yoksa cenazesi törenle
Vakıf tarafından kaldırılır ve kabri yaptırılır. Vakıf, vefat eden Avukatın
eğitimi devam eden bakmakla yükümlü olduğu çocuğu ya da çocuklarından ihtiyaç
sahibi olduğu tespit edilenler için bir defaya mahsus olmak üzere azami net
asgari ücretin beş katı oranında nakdi yardımda bulunabilir. Vefat eden Avukatın
birden fazla ihtiyaç sahibi çocuğu bulunması durumunda yardım miktarı eşit
olarak paylaştırılır.
B- Hastalık ve Sakatlık Yardımı
:
Türkiye Barolarına kayıtlı
Avukatın kendisinin, mesleğini
engelleyecek şekilde sürekli ya da yirmi
gün veya üzerinde süre için iş göremez olduğunun resmi sağlık kurulu belgeleri
ile tespit edilmesi ve ihtiyaç sahibi olduğunu kanıtlaması halinde yapılan
yardımdır. Türkiye Barolar Birliği Sosyal Yardım ve Dayanışma Fonu veya Baro
tarafından yardım yapılanlar, bu yardımdan yararlanamazlar. Bu kalemden yapılan
yardımlar, bir kişiye sadece bir defa olmak üzere; azami net asgari ücretin on katından
fazla olamaz.
C- Muhtaçlık Yardımı :
Geçici/sürekli olarak hastalık,
kaza, tabii afet gibi nedenlerle yeterli gelir elde edemeyecek hale gelen ya da
kendisine yardım yapılması halinde hayatını bu yardım sayesinde ömür boyu idame
ettirecek koşullara sahip olacağı tespit edilen ihtiyaç sahibi Avukatlara
muhtaçlık yardımı yapılabilir. Muhtaçlık yardımı bir kişiye sadece bir defa
olmak üzere; Vakıf Yönetim Kurulu
tarafından yapılma şekli ve miktarı belirlenir.
Yardımlar İçin Başvuru Süresi
Madde 9-Avukat
veya hak sahipleri kendilerine yardım yapılmasını gerektirecek halin
oluşmasından itibaren, mücbir sebepler hariç, 1 yıl içerisinde başvuruda
bulunmayıp gerekli belgeleri Vakfa sunmadıkları takdirde haklarını kaybederler.
Bu süre içerisinde yapılan başvuruları; yardım talepleri bütçe olanakları
çerçevesinde ve Vakıf
Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulunun vereceği rapor
doğrultusunda karşılama yetkisi Vakıf Yönetim Kurulu’ndadır. Yardım başvurusu;
ihtiyaç sahibi avukatın kendisi, Türkiye Barolar Birliği, Baro ya da ihtiyaç
sahibi Avukatın kanuni mirasçıları ile yasal temsilcileri tarafından
yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM:
Fona Aktarılacak Gelirler:
Madde 10-
Fona Aktarılacak Gelirler aşağıda
sayılanlardan oluşmaktadır.
a) Her yıl Vakıf Bütçesinden Yönetim Kurulu kararı ile aktarılacak nakit
tutar
b) Vakfa yapılacak bağışlar,Vakıf gelirleri vs ile iktisadi işletme
ödentilerinden gerektiğinde Vakıf Yönetim Kurulunca önceden belirlenmiş oranda
yapılacak kesintiler
c) Her türlü nakdi ve taşınmazlar bağışlarından elde edilecek gerektiğinde Vakıf
Yönetim Kurulunca önceden
belirlenmiş oranda yapılacak kesintiler
d) Mesleki faaliyetin yürütülmesi nedeniyle muhtaç duruma düşen avukat için veya
durum gerçekleşmeden düzenlenecek yardım kampanyaları, organizasyonlardan
gerektiğinde Vakıf Yönetim Kurulunca önceden belirlenmiş oranda yapılacak
kesintiler
e) Birlik ve/veya Baro birimlerinde bulundurulacak bağış kutularında toplanan
birikimlerden gerektiğinde Vakıf Yönetim Kurulunca önceden belirlenmiş oranda
yapılacak kesintiler
f) Birlik ve/veya Baro tarafından düzenlenecek her türlü etkinlik için
katılımcıların yapmış olduğu ödemelerden gerektiğinde Vakıf Yönetim Kurulunca
önceden belirlenmiş oranda yapılacak kesintiler
g) Kısa mesaj servisleri kullanılarak toplanacak gelirler
h)Açılacak yardım hesaplarında toplanacak gelirler
Yardım Başvurusunun Değerlendirilmesi
Madde 11-
Yönetmeliğin 9.maddesine göre yardım başvurusunda bulunulması üzerine; Vakıf
tarafından başvuru için bir dosya açılır. Başvuru dosyası tahkik edilmek üzere
Yardım ve Dayanışma Tespit Kuruluna gönderilir. Gerekli araştırmanın
yapılmasının ve ardından dosya yardım yapılması önerilen miktar tespit edilerek
raporu ile birlikte Vakıf Yönetim Kuruluna sunulur. Tespit Kurulu raporu
doğrultusunda ihtiyaç duyacağı ilgili her türlü belge ve bilgiyi yardım
başvurusunda bulunandan talep edilebilir. Başvuru sahibi tarafından talep edilen
bilgi ve belgeler tamamlanmadıkça, talep değerlendirilmek üzere Vakıf Yönetim
Kurulunun gündemine alınamaz. Yardım ve Dayanışma Tespit Kurulu tarafından
gündemine alınan dosyalar hakkında Tespit
Kurulu yardım yapılması “uygundur” ya da “uygun değildir” şeklinde karar
vererek, dosyası yardım miktarını belirlemek ve yardım yapılıp yapılmayacağına
karar verilmek üzere Vakıf Yönetim Kurulu Toplantısına sunar. Vakıf Yönetim
Kurulu tarafından yardım yapılıp yapılmayacağına ve yardım miktarına oy çokluğu
ile karar verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yürürlük:
Madde 12-Bu
Yönetmelik Mütevelli Heyetin kabulü ile yürürlüğe girer.
Yürütme:
Madde 13-Bu
Yönetmelik hükümleri Vakıf Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.